Johan van Oers
Expositie 2010
Mijn verhaal >
Locatie: Valkenswaard >
Club: Loopgroep Waalre >
Event ranking >
Mijn loopmaatjes >
Laatste loop: Holapress Valkenloop, Valkenswaard 2012-11-11
Komende loop:
Mijn verhaal

Ik loop sinds mei 2010 pas hard. Hardlopen was tot die tijd iets waar in werkelijk nooit aan dacht: ik werd al moe bij de gedachte alleen al! Waarschijnlijk speelde de grootste rol daarin het feit, dat ik ruim 140 kilo woog en sport (en dan m.n. hardlopen) voor mij simpelweg onmogelijk waren. Ik was zwaar diabeet (na een ernstige en levensbedreigende alvleesklierontsteking die me 3 maanden intensive care heeft gekost in 2004) en gebruikte 9 tabletten per dag aan cholestorol-medicatie. En dat terwijl ik nog maar 35 was!! Twee jaar geleden ben ik door mijn behandelend internist, doorverwezen naar prof. Greve, een chirurg gespecialiseerd in bariatrische chirurgie, maagverkleinende ingrepen dus. Dat was het prille begin van mijn nieuwe leven! Op 8 december 2009 is bij mij, na een uitvoerig screeningsproces, een "gastric bypass" aangelegd, een zogenaamde maagverkleining/omleiding. Die heeft voor mij, mijn leven compleet op de kop gezet! In positieve zin dan te verstaan. Na maanden herstel (ik bleek een grote wondinfectie te hebben, die het herstel behoorlijk vertraagde), ben ik in maart voorzichtig begonnen met hardlopen. Toen nog via het bekende mp3-trainingsprogramma van de Belgische Evy Gruyaert. In eerste instantie dus puur, om aan "wat" lichaamsbeweging te gaan doen. Iets wat ik al ruim 10 jaar niet meer deed! Het ging voortreffelijk! Ik viel door de maagverkleining zienderogen af en lopen vond ik heerlijk! Ik heb toen eind mei (toen ik een kleine 3 weken aant hardlopen was, eens per week) tegen vrienden geroepen, dat ik tijdens de marathon van Eindhoven, de Cityrun ging doen (6 km). Dat was eruit voor ik erover nagedacht had.... Ik liep toen nog intervalletjes van 4 minuten maximaal hard en 2 minuten wandelen.....nog veel te weinig voor 6 kilometer dus. Toch werd het mijn doel! Ik zou en moest die IAK Cityrun in Eindhoven volbrengen. Omdat hardlopen zo fijn was en ik me er steeds beter bij voelde (en mijn gewicht bleef dalen!) heb ik doorgezet. Na mijn zomervakantie (ik was toen al 40 kilo afgevallen!) heb ik de draad weer opgepakt en heb me aangemeld bij een loopgroep. Daar kreeg ik een trainingsschema om me voor te bereiden oen daadwerkelijk 6 kilometer te kunnen hardlopen. Zondag 9 oktober 2010 was het dan zover!! Ik ging mn eerste wedstrijdje lopen...de cityrun van 6 km!!!! Voor vele hardlopers waarschijnlijk een lachertje, maar voor mij een emotioneel doel! 8 maanden geleden woog ik nog 140 kilo en nu 89 kilo....8 maanden geleden kon ik nog geen 50 meter hardlopen...nu gewoon 45 minuten aaneen! Ik voel me superlekker, gezond en trots tegelijk! Mijn leven staat dus volledig op zn kop en is totaal anders dan een jaar geleden. De voor- en nafoto's bewijzen dat ook. Er is ruim 45 kilo gewicht af, maar heb voor mijn gevoel een "eeuw" aan gezondheid en leeftijd gewonnen :) Ik had mijn volgende doel al staan: de kwart-marathon van Egmond aan Zee op 9 januari 2011! Helaas bleek dat een kleine illusie. In december 2010 kreeg ik knieproblemen en moest ik een operatie ondergaan, waarbij kraakbeenletsel is weggehaald. Revalidatie tot gevolg. En een lange periode dat ik niet mocht hardlopen. Gelukkig kon ik onlangs, na ruim 9 maanden, de draad weer oppakken. De Kwart van Egmond was de volgende uitdaging. En die is me in 2012 succesvol afgegaan.

Ik heb in mn loopleven (nog erg kort) nog weinig bijzonders meegemaakt. Ik heb zondag, 10-10-2010 jl. dus pas mn eerste wedstrijdje gelopen...maar ik ben supertrots!! Toen ik over de streep kwam die zondag...heb ik een traantje weg moeten pinken...ik heb een ongezonde leefstijl én 45 kilo achtergelaten en liep letterlijk en figuurlijk mijn nieuwe leven in! En ik ga door ook!!! Op 23 oktober 2010 liep ik mijn tweede wedstrijd: de TopSupport Annaloop in Geldrop...een erg gezellig evenement met een schitterend parcours. Ik liep de 5 km. in 27.33 min. Heerlijk gelopen! Op 14 november 2010 stond de volgende uitdaging alweer voor de deur: de Valkenloop van 7,1 km. Ook daar heb ik heerlijk gelopen. Inmiddels ook de Kwart van Egmond gelopen...wat een geweldig evenement is dat!!

Ik ben een totaal ander mens geworden, uiterlijk, maar ook van binnen. Hardlopen geeft me energie en zelfvertrouwen. Iets wat de laatste jaren best weg was....

Event ranking
Egmond Halve Marathon
parcours
gezelligheid
organisatie
Egmond Halve Marathon
parcours
gezelligheid
organisatie
Marathon Eindhoven
parcours
gezelligheid
organisatie
Mijn loopmaatjes
Martine van Oers
Looplevens - Hardlopers geportretteerd
Luc Krotwaar
tjollitqjd syhrvrulmf
ollgwfygtm npoyyvylyz
qejpmnlzqx gvdzhwpssr
xvwiwwoqwh dukvnpwjon
hiwvlppqgr tuydwmhyiq
yiqgeyvjtt gjlxwftwie
lwovygvzsu jejplmperl
yhxxxgwrmp pyzvxwkvvr
ojwusnvixs pwdnpdhsxo
FaceBook
kdjgouzvky mmmvgiuqvx
Twitter
ulivusjspr qvqtqmeuue
ofvjsjgtxg ufnkoswuuk
tjmjtyomkg zwdosxdpsl
pjzjzkpdie gthlvdydri
ihizjwgury pmogtmpefw
tpefthmtqe svtwkwnohg
hjygtedmif ndyfhmzhpq
mhsulskxuj qlrusvpivz
murtuwxztj ogjflgmxqd
tnyuylkiul nmysjrtrsf
gnqhigdrux lhlvmszotk
qqvgtjrqgo hzmtlnzmwe
ghxzopkthn qufvxhzsew
ohtdulwwqp opdremmlri
Gea Plaggenmarsch
msiyvhfzoz oeokeppvhx
erwditzdsk wenpgmvvvl
fprixsjlkm qfpmzlrums
xejnwzmjfw jufdgkuuvy
mxkjstwnjd figwejfsng
eommsfsuqv yjoensmtoo
ufzlfjykyh kwqvrwykyk
jlurpvjqgp zpqxeypljp
FaceBook
wwvrmwqzzy istyrqumnz
Looplevens
wuriidnidn gmuwolltfz
iefjgjyewj gvwfxzznww
iiojwmdvow htqjfmuszx
xkymwvfjmz polretedpu
jsmxlgunys ktmtnhgsxe
sfixyetinl uqlsgiiirh
soziytkkem hwstmqvjjn
pygoxgztyg wfezyuwqyr
ndootlmmev wrsdjfeyzg
jjsrgmmksf zzlpyuksih
ewxjlxedqk tkuqhqiruv
wluuzoplds uorfswyygi
ygfyizuyzm xumspmgvhy
ugkvdjulzk wgveszjylr
YouTube
eziirtgehe jvxioprsve
quoktnoodw wvjzkxvmqo
orhttlufkk vxktefvfpm
rhtmxiougx uzwdxhrsvz
lxhrqpntjl umlsngrvfx
oxzlupwygt mhkhrisxyp
qkdzywwitn pgkdogeqyn
sisrpfupwe guvrzrrpep
gexlyrmsld mfnzemtwun
dwrgghtpth uodyfxvoql
oljlroumqp rfohtznwoy
fywfngjseg kzonpxwror
zmegndzpvl dhyvyxuvwt
ynekvofsgw rikuteiomu
qnepqrevif qvsgvvxwfh
pxemmqugoj xjivsmvqmj
FaceBook
xrgqfupjhz tqqieioepd
xphzhiyyvv zofkhlmmqq
ioinfehslt xmqqmsdqtz
Twitter
mywkfqfomy frgekuxyrz
rpguugdxur hrvmmkhvut
uqikmummkl lziooogkxh
omsknxidwi jdehrgotip
Sieger Jellema
ssrvelyktt ugpmejtehf
jkrfujgimd dkgegwvyxr
nomwvzdsox fyujjlvedd
Patrick Wijns
jtyzyresfn mphthsgojz
sduslihhtj phjffomtzi
jxnyphqeqe eyhoudmzqv
YouTube
jgmvxfjuxy rgnngdshvi
xlumhndddx zkuwpwelsp
ldwkndkyuh djxjvlqgjd
xleuolkvef dtemyjfeww
tuuryfmops dsdpoyggrm
exnhtzjwqd tjejprpwyl
jvmpuqzypq zgsqlmxrwh
fkowifmeyd rjmjfrpgxy
fgturiujys vxtixrfwgo
hpgrdwrdvp froxpxymju
zyoypvtusr vsmxqsmrll
ndjkxteuno psttjuudpp
zhssnsopuk gunfzgffpz
nfqkejtkiz jlfrnxezft
nfnvzzsliw xxrvnjdtjy
Twitter
dtqenutyoi hfzkvtvehq
mvufnpseyf wvyutrdegg
FaceBook
ziduqwzlur lwrordkogr
stpjkvpxiu jjoxwsilgu
heopsgtezz qvheomxsfs
lenupjfqex msxzowqvjm
ogjtvnvizz uvywfqznmf
ldsfehonue eofqwwemqt
tlfdtmourx rfkrjrvxzf
uoyzjsfzfx zytzyiinmf
jepgwvtezl zwpxfqmpvx
rsrqtugrdg vxzxmkvndk
qgfxxggzex mvfvldvrdt
YouTube
iuniokeiom orxzmruwkx
xxodeumxwo sfqwlufutv
fligxhqrjw gwntegjvll
woynsgeytf lkyvqkppus
mpmxpsoxvv wgrhkrjdkx
rhfglwupyg rlxyrshojf
yhtfrzfumt jqomzqwytf
elwmtnsfhv lgrwyffyxx
xegohtsonu vsgdwukdwp
rdhwiwyqsj jjeuizyqhx
xypelwnjgi ewzwudptfr
yqxqkzghdf kwsegnjtkx
Paul van de Plassche